Waar ben ik aan begonnen!? - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Miriam - WaarBenJij.nu Waar ben ik aan begonnen!? - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Miriam - WaarBenJij.nu

Waar ben ik aan begonnen!?

Door: mirgoesabroad

Blijf op de hoogte en volg Miriam

06 Juni 2011 | Ghana, Cape Coast

AKWAABA allemaal!
Eindelijk na een half uur laden van de internet kan ik beginnen met mijn eerste verslag vanuit Ghana.
Als je mij vanmiddag had gevraagd wat ik het liefst zou doen, had ik geantwoord met de zin:"de eerste vlucht terug naar huis pakken". Maar ik ben gelukkig geboren met een dosis doorzettingsvermogen, dus ik blijf nog lekker 4 weken hier.
Wat plaatjes, films en verhalen kunnen je nooit, maar dan ook echt nooit precies laten voelen hoe het werkelijk hier is.
Zaterdag kwam ik rond 8 uur savonds aan op het vliegtuig, na een immigratie-check met vingerprint en een foto kon ik mijn koffer gaan zoeken. Natuurlijk is mijn koffer altijd als laatste, dus ik zat flink in de stress of ik wel mijn koffer zou krijgen en of de man, die mij zou komen ophalen, en nog wel zou staan. Maar alles kwam op zijn pootjes terecht en daar stond Jammie met een bordje van Projects Abroad, dus ik was veilig ;) Samen met drie andere volunteers werd ik naar the guesthouse gebracht. We kwamen daar aan rond 11uur savonds maar het is 2 uur vroeger hier dus het was al 1 uur snachts. Helaas voor ons ging de wekker alweer om half 5 en na een ontbijtje werden we weggebracht (4uur reiden) naar ons gastgezin. Spullen gedropt en weer door voor een rondleiding. Eric, hoofd van Cape Coast, liet ons alle belangrijke plekjes zien van de stad. Dan zie je pas hoe arm ze eigenlijk zijn :(
Na een hele indrukwekkende en schokkende eerste ervaring bij licht gingen we terug naar het gastgezin om kennis te maken en om even een middagdutje te doen. Marthe (noors meisje die dezelfde dag aankwam) en ik ontmoetten ook eindelijk onze mede-volunteers in het gastgezin. Engelsen, Amerikanen, een Noor en ik. Dus je raad het al: Ik ben natuurlijk de slechtste van allemaal in Engels. Ze vertelden ons goede tips en wat vervelender nieuws: er is geen water voor een week al! WELCOME TO AFRICA!!
Na een prima avondeten (rijst ofcourse) zijn we nog wat gaan kaarten en daarna lekker gaan slapen. Het was nog maar 8 uur savonds maar we waren gesloopt. En de wekker gaat hier al om 6 uur. Je kunt je niet voorstellen dat er files staan op zondagmorgen om 6uur. Ik raak wel snel gewend aan de tijdstippen want ik ben gewoon savonds gesloopt en sochtends is het superheet.
Vandaag mijn eerste dag op stage wat met een woord omschreven kan worden: CHAOS!! Na een wat rommelige rondleiding ging ik naar de kinderafdeling waar ik deze week sta. Het is een opleidingsziekenhuis dus er werken ongeveer 5 dokters, meer dan 20 verpleegkundigen en ik en nog een vrijwilliger en dat allemaal aan 1 bed :O ik was geschokt! Er is geen enkele zorg om steriel werken, bloed ligt overal, bedden zijn smerig, handschoenen en kleding van de medewerkers zijn gescheurd, geen gordijnen om de bedden, 10 mensen op 1 kamer en zo kan ik wel doorgaan. Volgens mij worden patienten niet beter als ze hier komen. Dus wij moeten blij zijn dat we in Nederland zulke goede dokters hebben (A)
Na mijn werkdag van 8 tot 2 ben ik naar huis gaan lopen met mijn mede-volunteers om daarna de taxi naar het centrum te nemen. Alles is echt supergoedkoop. Ik betaal nu 80 pc voor een uur internet, omgerekend 35 cent denk ik. Vanavond kregen we lokaal eten. Soort meelballen met saus maar superlekker. Ik merk dat ik sommige dingen nu al ga waarderen (ondanks dat we geen stromend water hebben). We gaan zo even proberen onze haren te wassen in een teil en dan lekker naar bed.
Rest van de week zit ik bij de kinderafdeling. Morgen is er een meeting met alle volunteers at Cape Coast. Woensdag ga ik mee naar een lepra-centrum en gaan we misschien naar het strand. En dit weekend is al een tripje gepland waar ik aan mee ga doen. Genoeg te doen hier dus.
Sorry voor het lange verhaal. Door het spreken van Engels de hele dag kan ik sommige woorden niet eens meer herinneren in Dutch ;) Facebook werkt nog niet hier met mijn account, maar dat ga ik fixen en mijn Ghanees nr werkt niet naar het buitenland, dus ik kan jullie helaas niet vaak spreken. Foto's kan ik ook niet hier opzetten, dus die zien jullie thuis.
Ik mis iedereen wel hier hoor. Ik kijk al uit naar pizza, lasagne en patat. Alles went zeggen ze hier dus het komt wel goed.
Hele dikke knuffel aan jullie allemaal! (K)
P.S. Thanks girls for the present! Jullie foto staat op mijn nachtkastje

  • 06 Juni 2011 - 20:34

    Chirley:

    Je vuurdoop in Afrika, echt gaaf!
    Brengt bij mij een hele hoop herinneringen naar boven, van het hebben van geen water tot aan de lieve mensen. Geniet ervan nu je er bent, later wil je terug :-P
    X

  • 06 Juni 2011 - 21:04

    Linda:

    Hej Mir,

    Jeej wat een verhaal. Al gelijk veel meegemaakt daar. Het is natuurlijk even aanpassen geblazen, maar dat zal jou vast helemaal lukken.
    Geniet er van!
    xx

  • 06 Juni 2011 - 21:35

    Saskia:

    Ha Mir,

    Stiekem ben ik ook een volger van je waarbenjij.nu geworden :) Wat stoer dat je naar Ghana bent gegaan!! Ik heb er vaak over getwijfeld, maar echt de stap durven zetten is er niet van gekomen helaas. Ik doe alles veilig en makkelijk in het Nederlandse. Ben reuzebenieuwd naar je verhalen en hoop dat je, ondanks de chaos, smerigheid en armoede een fantastisch toffe en leerzame tijd hebt :) Blijf ik je wel lekker vanuit mijn huisje in NL, met heerlijk stromend water, volgen! :)

    Liefs, Saskia (a.k.a. Roos Matroos hihi ;))

  • 06 Juni 2011 - 21:36

    Leonie:

    Schatje schatje schatje :).

    Haha mis je nu het lekkere eten al :P.
    Ik kan me jouw situatie helemaal verbeelden, maar dan 10 keer erger dan de mijne (A). Geen stroom, geen (warm) water... en dan heb je wss ook geen wasmachine ;), dat word handwassen :P. EN dan die files en geur van benzine in de ochtend. Ik kan je vertellen dat mijn hele slaapritme verstoord is. Ik ga hier slapen om 12, word wakker om 6, 7 in de auto. 7.30 op kantoor. En dan is het bij jullie nog warm ook, dus hoop dat je niet nog meer files daar gaat krijgen.

    Het voordeel aan Ghana is dan wel weer dat je bijna GRATIS internet hebt. Het is hier behoorlijk prijzig, maja het is dan ook het 'meest' ontwikkelde gedeelte in Afrika...

    Succes met Engels praten :). But I know for sure when you arrive back we can make plenty of English speaking conversations, because you can't remember any word in Dutch anymore!

    Even doorzetten, maar ik weet dat jij dat kan!!

    Kus Leonie vanuit Zuid-Aaf :). Ps hoorde dat tickets naar Ghana maar iets van 100 euro kosten :O... Spotgoedkoop.

  • 07 Juni 2011 - 06:16

    Glenn:

    Mir!!!!

    Super gaaf!!! Met jouw doorzettingsvermogen ga je het sowieso die 4 weken wel volhouden! En wees eerlijk 4 weken is natuurlijk niets (als je er over een tijdje aan terug denkt!)
    Geniet van deze ervaring :D (en een ticket kost maar 100 euro dus ik verwelkom je binnekort in Zuid-Afrika :D )

    FOESIEKNAP ze!!!

    Xx Glenn

  • 07 Juni 2011 - 07:12

    An:

    Hee troela,

    Als iemand t kan volhouden dan ben jij t wel. En met dat Engels komt het ook helemaal goed, weet ik zeker. Zoen uit U!

  • 07 Juni 2011 - 09:11

    Ilse:

    Hey Mirri,

    pfft, begint goed :p Hoop dat je het naar je zin hebt! En dat Engels dat komt wel! Zijn het aardige mensen?

    Oja, we mogen niet hospiteren want we zijn overruled door de SLS dus we krijgen een plaatser....

    Denk erom, geen aids oplopen en we denken aan je (als we pizza, patat of lasagna eten)

    kus, Ilse

  • 08 Juni 2011 - 20:31

    Sandra:

    Hey Mir,

    Superleuk om je eerste verhaal uit Ghana te lezen! Het is altijd even wennen in het begin, had toen precies dezelfde gedachte als jij weet je nog:), maar uiteindelijk wordt het vast net zoals bij mij een ervaring om nooit meer te vergeten! Geniet van alle dingen daar, want voor je het weet ben je weer terug in Nederland! Succes met alles!

    Liefs, Sandra

    P.S. Vonden ze de foto's leuk?

  • 08 Juni 2011 - 20:37

    Vincent (van Sannie):

    Ola Mir,

    Veel plezier daar! Smeer je goed in, want je verbrandt snel daar! Tot snel weer in olanda, waar het ook 25 graden is! Lekkah!

    CiaoCiao


  • 10 Juni 2011 - 09:31

    Melanie:

    Wowww dat worden mooie avonturen daar! heel veel plezier en succes meis! :) xxxxx

  • 10 Juni 2011 - 10:48

    Clau:

    Bikkel :)!
    Hou je taai ehe! Ik heb je super mail gelezen, thanx! Heel lief dat je zo de tijd neemt om toch nog van alles van je te laten horen!

    Volhouden ehe! Ga maar vast dromen over de Shabu Shabu!

    Alle Liefs!

  • 11 Juni 2011 - 09:57

    Michel:

    Zoooo Mir respect hoor.. Ik had denk ik nu al thuis gezeten! Hou vol, ik blijf je volgen..

    X Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 5282

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 01 April 2014

Paramaribo

04 Juni 2011 - 04 Juli 2011

Projects Abroad

Landen bezocht: