Stukje Nederland aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Miriam - WaarBenJij.nu Stukje Nederland aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Miriam - WaarBenJij.nu

Stukje Nederland aan de andere kant van de wereld

Blijf op de hoogte en volg Miriam

02 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Wat vliegt de tijd toch zo snel voorbij. Een week geleden was ik nog op grote ontdekkingstocht door de stad en nu lijkt alles al zo vanzelf sprekend. Dus even een samenvatting van de afgelopen week.

Vorige week vrijdagavond was het dan zo ver, het avontuur naar Suriname kon beginnen. Na een week coschappen met eindpraatje en toets kon ik dan eindelijk mijn koffer inpakken. Ik was wat ziek dus het ging allemaal niet erg vlotjes. Na een korte nacht ging ik zaterdag met een zware koffer in de trein naar Schiphol om daar vervolgens 1,5 uur in de rij te staan voor de bagage drop off. In deze rij stonden een paar honderd mensen met een boardingpas via online incheck en in de rij waar je nog moest inchecken stonden er maar 5. Dus een tip voor de volgende keer!
Uiteindelijk nog even tijd gehad om met iedereen nog een drankje te doen, maar toen moest er toch afscheid genomen worden. Dan loop je alleen door de douane heen terwijl iedereen met familie/vrienden daar is, maar gelukkig vond ik snel Alieke bij de gate die ook in hetzelfde studentenhuis terecht zou komen. Na alle controles kon de 9-uur durende reis beginnen met een eigen schermpje vol films, muziek en spelletjes zodat je je niet kon vervelen en om het uur een maaltijd alsof ze dachten dat we gingen verhongeren hier. Hulde aan de KLM!

In suriname aangekomen was het eerste wat opviel natuurlijk het warme weer en het trage ritme waarin Surinamers werken. Gelukkig was onze bagage netjes aangekomen en konden we tussen de honderden Surinamers op zoek naar onze taximan Brian. Die stond met een bordje met onze namen waardoor dat niet te missen was. Een mooie trip van een uur langs een arm gedeelte, wat mij deed denken aan Ghana, met vervallen huizen en kleine winkeltjes naast de weg. Ondertussen was het al avond toen we aankwamen bij ons huis. Even snel douchen en de spullen wegzetten en we werden meteen door de andere huisgenoten meegenomen om typisch Surinaams te eten aan de waterkant met natuurlijk een Djoko erbij. (1 liter bier voor heel weinig geld). Daarna was het toch echt bedtijd. De volgende dag lekker uitgeslapen en de buurt een beetje ontdekt. We zitten in het centrum dus de eettentjes, disco’s, zwembaden en winkels liggen allemaal in de buurt. Verder rustig aan gedaan en ’s avonds bij een ander studentenhuis gegeten. Zo leer je snel veel mensen kennen. De meeste Nederlandse stagiaires zitten vlakbij elkaar.

Maandag begon mijn eerste stagedag. Samen met een andere co stonden we om 07.00u klaar om te gaan fietsen naar het ziekenhuis totdat het opeens heel hard ging regenen. Toch maar snel een taxi gebeld en precies op tijd aangekomen. Eerst een pasje laten maken, daarna opnieuw een MRSA test laten afnemen en toen op naar de poli KNO om kennis te maken met de drie artsen, een aantal verpleegkundigen en de andere co uit Suriname. Je kan hier inlopen vanaf 07.00 tot ongeveer 11.00 en dan is het gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dus het kan zo zijn dat je een paar uur moet wachten, maar dat kan niemand wat schelen, iedereen wacht geduldig af. Gelijk een hoop dingen gezien en geleerd op de eerste dag. Gelukkig zijn we al rond 14.00u klaar al hebben we geen pauze. Je dag duurt zo een stuk langer. Zelfs al een beetje gestudeerd zo de eerste middag, zodat we daarna welverdiend konden genieten van patat, hamburgers en bier. Nog even geprobeerd om een luxe casino binnen te komen, maar op je slippers/all stars kwam je er niet in. Toen maar naar Touche, een discotheek, gegaan om daar de rest van de Nederlanders tegen de komen. De volgende dag hadden we namelijk al weer vrij, vanwege een feestdag, dus we konden lekker uitgaan.
Dinsdag was weer een soort weekenddag met uitslapen, ontbijten met gebakken eieren om daarna lekker siesta te houden aan het zwembad. Heerlijk om nu al een dag vrij te zijn terwijl je net bent begonnen. En de coassistenten in Nederland maar hard werken ;)

Woensdag begon weer met de vraag of het bleef regenen of toch konden fietsen. En gelukkig werd het droog dus mijn eerste fietstocht naar het ziekenhuis was een feit. Een en al chaos op de weg, fietsen aan de linkerkant zonder fietspad en auto’s die blijven toeteren. Gelukkig zijn we 20 minuten later heelhuids aangekomen. Het was een drukke polidag, stuk of 10 patiënten zelf gezien. KNO gaat wel in een snel tempo en ze willen hier geen uitgebreide anamnese. Het was een lange dag, dus ik was PAS om half 4 thuis haha. Daarna spullen gedumpt om zo lekker te gaan shoppen bij een groot winkelcentrum ver weg. Eindelijk slippers gekocht van het merk suryana’s ipv havayana’s! Helaas zijn ze achteraf niet zo’n goede koop aangezien mijn voeten onder de blaren en wondjes zitten. ’s Avonds lekker uit eten geweest bij een klein tentje om de hoek waar we heerlijke saoto hebben gegeten. Surinaamse soep met rijst en kip erin.

Donderdag was mijn eerste dag OK. Ik was erg benieuwd hoe dat zou gaan in vergelijking met Nederland. De OK’s zijn relatief ruim alleen niet echt mooi, de verf bladdert van de muren en steriliteit gaat heel anders. De operaties zelf gaan volgens mij wel precies op dezelfde manier als in Nederland alleen duurt alles wat langer. Qua assisteren is KNO niet echt het handigste coschap aangezien je al met zijn tweeën boven een kindermondje staat, maar wel leuk om dit zo mee te maken. ’s Middags vonden we dat we een lekkere lunch hadden verdiend en zijn we Brabantse knakworsten gaan halen. Mooi dat ze toch nog redelijk veel Nederlandse spullen hier in de winkels hebben. ’s Avonds toch wel moe van de OK dag, dus beetje op tijd naar bed.

Vrijdag alweer de laatste dag stage van de week dus dat ging weer zoals de andere polidagen. Veel gezien en veel geleerd. Hier is het heel normaal dat er antbiotica en een heleboel andere pillen/spray’s en druppels wordt voorgeschreven en de patiënten zien de dokter hier echt al een heel belangrijk persoon en ze zullen de arts ook nooit tegenspreken. Misschien kunnen de Nederlandse patiënten hier nog wat van leren ;) Na 6 uurtjes stage kon dan het weekend beginnen met een middagdutje en patat met kip en mais als goede voorbereiding op de avond. We zouden met een partybus naar een hotel met zwembad worden gebracht alleen na 2,5 uur wachten kwamen de partybussen niet meer en moesten nog honderd Nederlandse stagiaires met de taxi naar het hotel worden gebracht, een beetje jammer dus dat we nu geen partybus hebben meegemaakt. Op de allerbovenste verdieping van het hotel lag een zwembad, dus met mooi uitzicht konden we genieten van een leuk feestje vol Nederlanders. Aan het eind van het feestje vonden we het nog geen bedtijd dus zijn we uiteindelijk weer beland in de discotheek tot in de vroege uurtjes. Een goed begin van het weekend waar we weer vrij weinig hebben gedaan en vooral uitgerust, gezwommen, in de zon gelegen, een hangmat gekocht, een fietstocht gemaakt en heerlijk gegeten.
Kortom, ik wil nog lang niet weg hier. Elke dag voelt als vakantie ondanks het vroege opstaan voor coschappen. Helaas mis ik de carnaval nu, maar ja 30 graden en een chill leven kan dat best even compenseren.

Veel plezier allemaal met de carnaval/vastenavend en tot snel weer!
Liefs, Miriam

• 03 Maart 2014 - 16:13

Caroline:

Klinkt als héél hard werken daar zeg;) Geniet van de relaxte sfeer en het lekkere weer!