Kijk die gekke bakkra's op de fiets! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Miriam - WaarBenJij.nu Kijk die gekke bakkra's op de fiets! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Miriam - WaarBenJij.nu

Kijk die gekke bakkra's op de fiets!

Blijf op de hoogte en volg Miriam

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Heey Bakkra’s (blanken),

Overleven jullie de hittegolf in Nederland? Wel fijn dat het bijna net zo lekker weer is als hier. Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, maar de tijd gaat ook zo snel voorbij. Over twee weken ben ik alweer terug in het kleine kikkerlandje. Dit betekent dus ook nog maar één week stage en één week chillen voor de boeg!

Na het weekend vol feestjes en vooral veel uitrusten ben ik ’s maandags weer begonnen aan mijn tweede week coschap. Een week van 5 dagen lijkt opeens veel na een rustige week. Een dagje OK is een leuk begin van de week, al zijn het vooral veel kids met buisjes en amandelen. ’s Avonds hebben we voor het eerst zelf gekookt. Het is namelijk zo goedkoop om eten te halen, dat dat vaak de voorkeur heeft. Het werd dit keer een lekker gebakken visje met alle soorten groenten die we konden vinden. Dinsdag op stage was er een verpleegster jarig en in plaats van taart wat je in Nederland meeneemt, geven ze hier roti aan iedereen. Dus heerlijk gegeten als lunch wat ervoor zorgde dat ik ’s avonds weinig honger meer had. Woensdag hadden we weer zin om te koken, maar geen Surinaams eten, dus het werd pannenkoeken. Deze week zijn de stagedagen wat langer, omdat het erg druk is. Ook al ben ik voor 4 uur thuis, soms heb ik toch wel eens een siësta nodig. En omdat we extra hadden geslapen op donderdag, konden we daarna weer aan het bier als voorbereiding voor een avondje Havana, een danscafé waar je kan salsadansen, al moet ik nog wel veel oefenen. Vrijdag was alweer de laatste dag stage met maar weer een middagdutje erna om wat slaapuren in te halen. ’s Avonds rustig aangedaan en heb ik eindelijk mijn ticket naar Curacao gekocht waar ik lekker kan gaan ontspannen van 23 t/m 27 maart. Nog een naskip gehaald (kip met patat en mais), tas gepakt en op tijd naar bedje gegaan.

Zaterdagochtend begon onze trip naar de schildpadden. Met de taxi werden we naar het verzamelpunt gebracht waar verschillende bussen klaarstonden. Samen met 5 Belgen werden we in een busje gezet en toen kon de reis echt beginnen. Na een kort ritje kwamen we aan bij een chinees (bijna alle supermarkten worden gerund door chinezen) waar we nog even snel poncho’s en djogo’s hebben gehaald. Het was een tour inclusief al het eten en drinken, de reis en onderdak, dus we hoefden verder nergens meer aan te denken. Na 2 uur stopten we om te ontbijten. Ze hadden broodjes met kaas en ei voor ons gemaakt en de koffie en sap stonden al klaar. Weer een stuk verder gereden door een mooi gebied vol groen om uiteindelijk over te stappen op een boot met alle spullen. Gelukkig hadden we poncho’s gekocht, anders waren we na 5 minuten al doorweekt. Uiteindelijk kwamen we halverwege de middag aan op het strand waar ons huisje stonden waar we verbleven. We konden nog even in de zon liggen voordat de kokkin weer een heerlijke maaltijd had gemaakt. Daarna nog even gevolleybald met mensen uit het dorp wat in totaal een paar honderd inwoners had. Om half 10 ’s avonds gingen we goed ingepakt en met onze poncho op de boot naar het schildpadden-eiland. Daar hebben we twee schildpadden gezien die eieren aan het leggen waren. Ze leggen tot wel 120 eieren per keer in een zelfgemaakte kuil die ze later weer dichtgooien. Bij maanlicht was dit een prachtig gezicht. Paar uur later weer terug aangekomen op ons eigen eiland hebben we een kampvuur gemaakt om met wat djogo’s te genieten van de sterrenhemel. De volgende dag hebben we een dorpswandeling gemaakt en verschillende vruchten geproefd en wat aapjes gezien. Toen was het helaas voorbij en moesten we weer met de boot en taxi terug naar Paramaribo.

Na het heerlijke eten tijdens het weekend, waren we erg toe aan gezonde maaltijden wat resulteerde in een aantal salades deze week. Op woensdag is het hier karaokeavond, dus na het eten deden we nog wat spelletjes om in de stemming te komen en zijn we daarna naar de karaokebar gegaan waar nog een andere stagiairhuis was. Het begon rustig met een paar liedjes, maar daarna blèrden we lekker mee met Brabant, Het is een nacht, Dromen zijn bedrog en Grease. Voor ons fijn dat er weinig andere mensen waren zodat niemand veel last van ons had. Donderdag was weer even bijkomen, zodat we vrijdag weer door konden gaan. Het was de laatste avond van een huisgenoot, dus ondanks het plan om vroeg op te staan maakten we er een mooie avond van met eerst het maken van heerlijke lasagne, zodat we met een goede bodem konden beginnen met spelletjes en wat biertjes. Helaas komen mensen hier pas rond 01.00 of zelfs later naar de discotheek, zodat het automatisch weer laat wordt voordat je thuis bent. In de discotheek kom je veel andere stagiaires tegen waardoor je meer blanken ziet dan Surinamers.

Na een korte nacht ging de fietstocht beginnen. ’s Middags is het zo warm hier dat je bijna levend verbrand en dus ook niet handig is om dan nog te fietsen. Eerst zijn we wat fietsspulletjes gaan kopen en ontbijt gaan halen waarna de eerste regenbui alweer was begonnen. Nadat we zeiknat waren geregend zijn we met de fietsen op de boot gegaan om zo verder te kunnen fietsen richting de plantages. Het is echt genieten als je op de fiets door zo’n mooie omgeving fietst. Uiteindelijk aangekomen bij peperpot waar plantages zijn en een mooi natuurpark waar je doorheen kunt fietsen. Je ziet iedereen je echt aanstaren met een blik van jullie zijn gek dat jullie gaan fietsen in de warme zon. Na nog 20 km kwamen we eindelijk aan in Tamanredjo waar we een slaapplek wilden zoeken. We hadden de hangmatten mee maar er was nergens een speciale plek om het op te hangen en hostels waren er ook niet. Dus de mensen adviseerde om gewoon bij mensen aan te bellen om daar onze hangmatten op te hangen. Dus het eerste huis werd aangebeld en een vriendelijke mevrouw vertelde dat haar balken op de veranda niet heel stevig waren, maar we binnen erg welkom waren. Ze sleepte wat matrassen en kussens heen en weer en ons bedje was gefixt. Na wat bami gegeten te hebben om de hoek vielen we na een lange dag vroeg in slaap. De volgende dag vroeg op, snel ontbeten, de gastvrouw bedankt en we konden weer verder. Na 5 minuten fietsen begon de stortregen weer, maar we gingen gewoon door naar Frederiksdorp. Een erg mooie plek tussen de plantages waar een Nederlandse man een klein dorpje heeft gebouwd. Na een rondje gefietst te hebben en lekkere saoto hebben gegeten konden we weer terug met de boot naar Marienburg waar vroeger veel Surinamers werkten voor een heel laag loon onder de Nederlandse regering. Een lieve oude man gaf ons een mooie rondleiding langs alle gebouwen en wilde van elk stukje een foto. Omdat we bijna de boot hadden gemist, bracht een Nederlandse man ons naar de boot waar we daarna een lange tocht over de rivier maakt wat ons een hoop kilometers fietsen scheelden. Hij vertelde dat we nog dolfijnen tegen konden komen, maar helaas hebben wij ze niet kunnen spotten. Weer aangekomen aan de andere kant van de rivier was het nog een half uurtje fietsen waarna we lekker een douche konden nemen en nog even konden eten aan de waterkant voordat we ons eigen bedje weer konden opzoeken. Jammer genoeg is de prachtige omgeving moeilijk te beschrijven.
Gisteren was het Holi Paghwa. Dit is een Hindoestaans feest waar er met verf wordt gegooid. Een vrije dag is altijd een goed begin van de week. We hadden witte shirts gekocht en liepen als blanken een beetje onervaren naar het onafhankelijkheidsplein waar ze heel het weekend al op aan het bouwen waren. Iedereen vrolijk schreeuwen en na 5 minuten zaten wij ook onder de verfspetters. We kochten nog wat leuke verfkleurtjes en wat biertjes en gingen tussen de menigte staan op het grasveld in de zon om te genieten van de partymuziek van DJ Chuckie. Het was net Koninginnedag, maar dan nog leuker door de verf en iedereen danst met elkaar, dus we hadden wat Surinaamse meisjes op de nek genomen, zodat ze ook alles konden zien. Het feest duurde de hele dag door en was echt een van de mooiste feesten die ik heb meegemaakt.

Nog 3 dagen stage voor de boeg en vrijdag mijn eindbeoordeling. Zondag zit ik in het vliegtuig naar Curaçao om even te ontspannen na dit hele zware coschap haha. Tot snel allemaal! Dikke knuffel uit Suri!

• 19 Maart 2014 - 11:15

Caroline:

Wat ontzettend leuk allemaal Mir:) En dat het nu net gaat stortregenen als je op de fiets zit, net of je gewoon hier bent;) Lijkt me echt heel gaaf zo'n Hindoestaans feest. Geniet van je laatste dagen stage en van je vakantie!!

• 19 Maart 2014 - 11:51

Claudia:

Lieve Mir! Wat een mooie verhalen allemaal. Geniet nog even van het prachtige land! Voor je het weet is alles weer voorbij!